Mupe 3, Juupiksen ryhmä
VIIMEISET BONUKSET: Titanian ja Gracielan sävellykset tulivat valmiiksi, ja sain luvan molemmilta julkaista ne tänne. Tehkääpä muutkin omanne, niin pääsen kirjaamaan sitten suoritukset. Ensi viikko on vielä aikaa sävellellä.
Titanian sävellys |
Gracielan sävellys |
Seitsemäs ja viimeinen etätunti 11.5.
Viimeinen tunti ja viimeinen tehtävä. Sain aloitetun kappaleen vasta Titanialta, aloitelkaahan muutkin jo pian. Tänään pitäisi tehdä biisi valmiiksi, eli lisätä kertosäe. Kertosäe saisi olla 16 tahtia pitkä, mutta oikaistaan kertausmerkeillä ja maaleilla. Tässä ohjeet:
1. Kirjoita 8 tyhjää tahtia lisää. Laita ensimmäisen tahdin alkuun kertausmerkki.
2. Lisää taas samat soinnut, I V VI ja IV, yksi jokaiseen tahtiin.
3. Tee joko uusia rytmejä tai käytä entisiä. Kertosäkeen eli B-osan pitäisi kuitenkin olla erilainen kuin A-osa, joten vaihda ainakin rytmien järjestystä.
4. Rakenna rytmeille melodia sointujen sävelistä. Tätä treenasit jo kappaleen alussa.
5. Kirjoita 8. tahtiin 1. maali ja kertausmerkki. Katso mallia mun tekeleestä.
6. Tee 1-4 tyhjää tahtia loppuun ja kirjoita niiden päälle 2.maali.
7. VALMIS! Mupe 3 hoidettu, valmiina neloseen 😅💪😎 ja kesälomille!
Tässä alla näet mun kertosäkeen. Jätin tuohon alle myös basson/pianon vasemman käden nuotit. Ykkösmaalin jälkeen tulee kertausmerkki, kakkosmaaliin ei. Nyt tähän voisi halutessaan laittaa vielä sanat.
Kuuntele koko viisu tästä:
VÄLIBONUS: Titanian biisi, A-osa
Kuudes etätunti 4.5.
Vappu on vietetty ja on viimeisten mupetuntien aika. Tämän kevään sävellystehtävä on tehdä biisi hittikaavalla I V VI IV. Tällä kaavalla on tehty hurjan paljon menestynyttä musiikkia, mm. iso osa Robinin suomenkielisistä kappaleista. Tällä tunnilla teemme A-osan ja viimeisellä B-osan. Tämä on nyt tavallaan myöskin mupe3-kurssin lopputyö, joten tee taas hyvää työtä.
1. Piirrä nuottipaperille 4 tyhjää tahtia ensimmäiselle riville. (Jaa rivi kahtia tahtiviivalla ja puolita molemmat päät.)
3. Valitse sävellaji. Mun biisissä sävellajina on A-duuri.
4. Selvitetään hittikaavan soinnut:
- A-duurin etumerkinnässä on fis, cis ja gis.
- Koko asteikko menee siis A, H, Cis, D, E, Fis, Gis
- Poimitaan tästä I, V, VI ja IV. Eli eka, viides, kuudes ja neljäs sointu, jotka ovat
- A, E, F#m ja D (Otit minkä tahansa duurin, kuudes sointu on molli.)
- Jee, sointuhomma valmis.
5. Tee neljä erilaista rytmiä, joissa lasketaan neljään. Voit katsoa mallia tästä:
6. Kirjoita sointumerkit ensimmäisen rivin jokaisen tahdin päälle.
Eka tahti I, toka tahti V, kolmas tahti VI, neljäs tahti IV.
Muut rivit menevät samoilla soinnuilla.
7. Käytä kirjoittamiasi rytmejä ja tahdin päälle kirjoitetun soinnun säveliä. Esimerkiksi mulla oli ensimmäisessä tahdissa käytettävissä A-duurisoinnun sävelet a, cis ja e. Päätin käyttää aata ja eetä.
Paina nuottikuvaa ja lue loput ohjeet siitä.
Paina nuottikuvaa ja lue loput ohjeet siitä.
Tästä voit kuunnella Hennan A-duuribiisiä.
8. Kun saat valmista, lähetä biisi opelle. Voit lähettää myös keskeneräisen version tai esittää kysymyksiä/tarkennuksia. Saat paluupostissa kappaleesi soivan version ensi viikon jatkoa varten. Kannattaa soittaa kappaletta monta kertaa tehdessään 😉. Tai laittaa opelle keskeneräinen kommentoitavaksi, jos tulee sävellysjumi.
👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻👻
Viides etätunti 27.4.
Tänään harjoitellaan soinnuttamista. Ensi viikolla saatte sitten taas sävellystehtävän, johon voimme käyttää kaksi viimeistä kertaa. Ensi viikolla suunnittelemme, saatte palautteen ja sitten sävellämme viimeisen tunnin. Tarjoan jätskit heti syksyllä, kun nähdään taas 💗. Tämä etänä opiskelu on ollut aikamoista, onneksi olette jaksaneet tehdä tehtäviä reippaasti. Ensi syksynä Juupajoella ei ole omaa mupe-ryhmää, joten voitte mennä Oriveden tai Mäntän ryhmiin. Tai pitää halutessanne välivuoden. Mupe 4 kestää kaksi vuotta, ja siinä on mukana myös musiikin historiaa. Suositusikä siihen on n. 12-14 vuotta. Ota sinne tämän vuoden kirja mukaan, opinnot jatkuvat vielä siitä. Sen jälkeen perusopintojen mupet on tehty!
Nyt tämän päivän tehtäviin. Kysy heti, jos on epävarmaa, vaikeaa, et osaa tai tulee väsy kesken kaiken.
Alla näet kolme versiota Prinsessa Ruusunen- lastenlaulusta. Valitse se, joka näyttää tutuimmalta ja helpoimmalta. Paina sitä, niin se suurenee. Tarkoitus on soinnuttaa kappale, eli lisätä viivoille soinnut.
TEHTÄVÄ 1. Missä sävellajissa kappale on? (Tarkista etumerkintä ja viimeinen sävel.)
TEHTÄVÄ 2. Mitkä ovat tämän sävellajin I ja V-soinnut? (Kirjoita sointujen äänet näkyville joko nuotteina tai kirjaimina.)
TEHTÄVÄ 3. Etsi kaikki melodiassa olevat kolmisoinnut (Ympyröi kuvasta tai kerro tahtinumerot. Ensimmäistä tahtia, jossa on vain yksi nuotti ei lasketa.)
TEHTÄVÄ 4. Soinnuta melodia I ja V- soinnuilla. Merkitse jokaiselle viivalle sointu. Apuna on melodiasta tehty video (nuottien alla). Laita se pyörimään ja soita omalla soittimella soinnun perussävel (alin sävel) viivan kohdalla. Se, kumpi sopii paremmin (I vai V), on oikea. Lähetä opelle kaikki 8 sointua järjestyksessä.
TEHTÄVÄ 5. Tee sama tälle kappaleelle. Se löytyy myös kirjasta sivulta 98, jos jollakin on kirja kotona. Nyt joudut soittamaan melodian itse. Voit käyttää sointuja I, IV ja V. Aloita soittamalla melodia muutaman kerran. PYYDÄ APUA, JOS TARVITSET 😀
Neljäs etätunti 20.4.
Aloitetaan tällä kertaa pienellä testillä. Vastaile rauhassa ja tule sitten takaisin tänne opettelemaan uutta asiaa. Mupetesti
Vähennetyt ja ylinousevat kolmisoinnut
- Kolmisointuja on olemassa neljänlaisia. Meille tutuimpia ovat duurit ja mollit.
- C-duuriasteikosta löytyy kolme duurisointua eli C, F ja G sekä kolme mollisointua Dm, Em ja Am.
- Viimeinen, H-ääneltä alkava sointu on laadultaan vähennetty
- Vähennetyssä soinnussa molempiin väleihin jää vain kaksi kosketinta.
- Vähennetty sointu koostuu siis kahdesta päällekäin olevasta pienestä terssistä.
TEHTÄVÄ 1. Muodosta vähennetty sointu jossa on aloitussävelenä
a) A
b) C
c) Fis
- Ylinouseva sointu löytyy harmonisesta molliasteikosta kolmannelta asteelta
- Ylinousevassa soinnussa molempiin väleihin jää kolme kosketinta
- Ylinouseva sointu koostuu siis kahdesta suuresta terssistä.
TEHTÄVÄ 2. Muodosta ylinouseva sointu jossa on aloitussävelenä
a) A
b) C
c) Fis
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
Kolmas etätunti 6.4.
Viime viikoilla monen mielestä tehtävät ovat tuntuneet vaikeilta. Yritetäänpäs tällä viikolla mennä helpommilla tai ainakin selittää paremmin 😉 Palauta tehtävien vastaukset opelle Whatsapilla. Kysy, jos on vaikeaa. Lähetä keskeneräisetkin tehtävät.Kaikissa mupeasioissa on todella, todella, todella tärkeää hallita hyvin musiikin aakkoset.
C D E F G A H c d e f g a h c1 d1 e1 f1 g1 a1 h1 c2 d2...
Näitä kun pyöritellään nuotteina, koskettimina, sormina, asteikoina ja sointuina joka suuntaan.
Ja vielä monella avaimella, ylennettyinä, alennettuina ja vaikka minkälaisina.
Aloitetaanpas helposti kasiluokkalaisten musiikkitehtävistä 😁.
KOLMISOINTUJEN PERUSTEET
1. Kolmisointu muodostuu kolmesta sävelestä.
2. Sävelet ovat aina joka toisella "kirjaimella".
3. Kolmisointu voi olla duuri tai molli. (Tai ylinouseva tai vähennetty.)
Ota eteesi oikea tai piirretty piano.
TEHTÄVÄ 1. Muodosta kolmisointu valkoisilla koskettimilla (eli ota joka toinen)
a) e:stä alkaen
b) d:stä alkaen
c) f:stä alkaen
d) g:stä alkaen
e) a:sta alkaen
Tutkitaan, onko sointu duuri vai molli. Nyt tarvitaan myös mustia koskettimia. Laske, kuinka monta kosketinta on kahden ensimmäisen äänen välillä. Esimerkkinä C:ltä alkava sointu:
C:n ja E:n väliin jää 3 kosketinta, 2 mustaa ja 1 valkoinen. Tämä on siis duurisointu.
Jos koskettimia jää ensimmäisten kahden äänen väliin vain 2, kyseessä on mollisointu.
TEHTÄVÄ 2. Kirjoita ykköstehtävän sointujen perään, onko kyseessä duuri (D) vai molli (M). KÄYTÄ PIANOASI APUNA! LAITA VAIKKA NAPIT TMS. KOSKETTIMILLE.
Duurisoinnut merkitään kappaleeseen isolla kirjaimella, esim. C (See-duuri).
Mollisoinnut merkitään lisäksi pienellä m- kirjaimella, esim. Cm (See-molli).
TEHTÄVÄ 3. Katso, ovatko seuraavat soinnut duureja ja vai molleja, ja merkitse ne oikein.
a)
b)
c)
TEHTÄVÄ 4. Kuuntele seuraavat laulut ja mieti, millä intervallilla ne alkavat.
a) Easterbunny Tässä laulussa melodian alku eli Eas-ter- tavuilla oleva intervalli.
b) Noidankattila Tässä laulussa melodian alku eli Noi-ta -tavuilla oleva intervalli.
c) Takaa laaksojen Tässäkin laulussa melodian alku, eli Rau-ta -tavuilla oleva intervalli.
VINKKI: Kuuntele pari kertaa aluksi ja kokeile sitten omalla soittimella, mitkä äänet ovat sopivat. Voit palauttaa myös pelkät äänet (vaikka g-d), jos intervallit ovat unohtuneet ja kirjakin on koululla.
P.S. Testasin kaikki mahdolliset nuottitreenisovellukset yhdessä Titanian kanssa, ja totesimme ne joko huonoiksi, tylsiksi tai molempia. Jos joku löytää hyvän, saa vinkata. I-padille löytyi jokunen ihan hauskakin. Englannin kieli on toinen kompastuskivi. Englanniksi H on B ja B on Bb. Sekaannus on valmis.
Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille Mupe3-ryhmäläisille! Ensi viikolla ei ole tuntia, koska on pääsiäinen. Palataan asiaan 20.4.
👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶👼👶
Toinen etätunti 30.3.
Aloitetaan ryhmässä, jos mahdollista. Viime viikolla melkein kaikilta jäi tehtäviä palauttamatta, ja ope haluaa tietää syyn: Oliko liian vaikeaa, teknisiä ongelmia, aikaongelmia vai mitä ihmettä?Tänään keskitytään sointuihin. Tässä vähän perusteita kertauksen vuoksi:
KOLMISOINTUJEN PERUSTEET
1. Kolmisointu muodostuu kolmesta sävelestä.
2. Sävelet ovat aina joka toisella "kirjaimella".
3. Kolmisointu voi olla duuri tai molli, vähennetty tai ylinouseva
Duurikolmisointu koostuu suuresta terssistä ja pienestä terssistä.
Mollissa terssit ovat toisin päin, pieni alla ja suuri päällä.
Vähennetty kolmisointu muodostuu päällekkäisistä pienistä tersseistä,
ylinouseva sointu taas suurista tersseistä.
PALAUTA TEHTÄVIEN VASTAUKSET WHATSAPISSA. VOIT KIRJOITTAA PAPERILLE TAI PUHELIMEEN.
TEHTÄVÄ 1:
a) Montako kosketinta (mustaa tai valkoista) jää suuren terssin sävelten väliin (esim. C ja E)
b) Entä pienen terssin väliin? (esim. E ja G)
TEHTÄVÄ 2: Tunnista seuraavat soinnut:
a) g h d1
b) d1 f1 a1
c) h d1 f1
d) a c1 e1
e) e g# h#
TEHTÄVÄ 3: Harmonisen mollin sointuasteet
Kirjoita itsellesi a-harmoninen molli (seitsemäs sävel ylennetty). Muodosta jokaiselle äänelle kolmisointu eli lumiukko), ja tutki, millainen sointu millekin asteelle syntyy.
Palauta opelle I, IV ja V- asteen sointu ja kerro, mistä löysit ylinousevan soinnun?
Eka etätunti, 23.3.
Tällä tunnilla saat kolme erilaista tehtävää. Jos tulee kysyttävää, ongelmia tms. laita viesti opelle tai soita. Olen käytettävissänne koko mupetunnin ajan 14.45-15.45. Viesteihin vastaan muulloinkin, kun ehdin.
TEHTÄVÄ 1. Kahoot-haaste, johon linkit tulevat suoraan puhelimeen. Aikaa vastaamiseen on kuuteen asti tänä iltana. Kahootteja on yhteensä 3 kappaletta. Kun menet saamasi linkin kautta vastaamaan, opekin näkee, miten sujui. Älä stressaa, tämä ei ole koe :)
TEHTÄVÄ 2.
Tähän tehtävään tarvitset omia soittotunnilta saatuja nuottejasi. Kaikki vanhatkin kelpaavat hyvin :) Etsi pyydetty asia nuotista, ja lähetä opelle siitä kuva. Katso, että kuvasta saa selvää ennen lähetystä.
ETSI OMISTA NUOTEISTA:
-tasajakoinen tahtiosoitus (Kuvassa näkyy kappaleen otsikko ja tahtiosoitus)
-kolmijakoinen tahtiosoitus (Kuvassa näkyy otsikko ja etumerkintä)
-kappale, joka menee g-duurissa tai
e-mollissa
-seksti (melodiasta, mistä tahansa
kohdasta)
-kolmisointu melodiasta (Kuvassa näkyy kohta, josta kolmisointu löytyy)
-astekulkua melodiasta (Kuvassa näkyy ainakin 3
peräkkäistä säveltä)
TEHTÄVÄ 3:
Kirjoita seuraava kappale nuoteiksi.
Käytä omaa vihkoa tai mitä tahansa, mistä löydät nuottiviivoja.
Niitä voi myös tulostaa verkosta, jos sinulla on tulostin
käytettävissä.
Lähetä opelle kuva Whatsapillla, kun nuottisi on valmis. Saat palautteen saman tien.
Voit kuunnella niin monta kertaa kuin haluat. Voit myös kelata haluamaasi kohtaan.
Sävellaji on harmoninen e-molli. Harmonisessa mollissa seitsemäs sävel on ylennetty.
Kirjoita ensin työkalusi, eli asteikon sävelet vaikka ylimmälle viivalle näkyviin.
Reipasta etäopiskelutuntia kaikille!
1. Kirjoita sävellajimerkintä. Kuuntele kerran läpi ja päättele tahtiosoitus.
2. Laske tahdit.
3. Kuuntele rytmi ja kirjoita se.
4. Kuuntele "helpot kohdat".
5. Täydennä välit.
6. Tarkista ja viimeistele.
Lähetä opelle kuva Whatsapillla, kun nuottisi on valmis. Saat palautteen saman tien.
Voit kuunnella niin monta kertaa kuin haluat. Voit myös kelata haluamaasi kohtaan.
Sävellaji on harmoninen e-molli. Harmonisessa mollissa seitsemäs sävel on ylennetty.
Kirjoita ensin työkalusi, eli asteikon sävelet vaikka ylimmälle viivalle näkyviin.
Reipasta etäopiskelutuntia kaikille!
1. Kirjoita sävellajimerkintä. Kuuntele kerran läpi ja päättele tahtiosoitus.
2. Laske tahdit.
3. Kuuntele rytmi ja kirjoita se.
4. Kuuntele "helpot kohdat".
5. Täydennä välit.
6. Tarkista ja viimeistele.