7-luokka

TORSTAI 7.5.
Viimeinen etäilytunti tällä tietoa. Käydään siis konsertissa. Käy katsomassa Yle Areenasta tämä dokumentti nykykansanmusiikkiyhtyeestä:
Frigg etnogaalassa

Katso ainakin 22.30- kohtaan asti.

TEHTÄVÄT:
1. Selvitä, mikä on didgeridoo, josta muusikot puhuvat.
2. Miten Frigg sai nimensä?
3. Mitä soittimia yhtyeessä on?
4. Kuuntele kappaleet False legenyens ja Friggin polska. Kummasta pidät enemmän? Miksi?
5. BONUS: Kuuntele konserttia eteenpäin. Ota ylös kappaleiden nimet ja listaa ne tähän. Mikä kappale oli suosikkisi?

💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧

TORSTAI 29.4.

Vappuaatto

Ei palautettavaa tänään. (Paitsi niillä raukoilla, joilla on jäänyt tehtäviä välistä.)
Voit vappuhullutella näissä linkeissä.

Vappukahootti! (On siinä yksi melkein musiikkiin liittyvä kysymyskin...)

Nakkilaulu ja Nakkilaulun sointulappu ja ukulelesoinnut
-ukulelen omistajat ja taitavat kosketinsoittajat voivat soittaa mukana halutessaan.

Perinteiden ystäville:
Kevätlaulu esitys
Kevätlaulu, säestys
Kuuntele laulu, etsi sanat ja laula säestyksen kanssa jos haluat.

Lopuksi voit käydä ihailemassa ilmapalloilla tehtyä musiikkia :)
Ilmapallomusiikkia 1
Ilmapallomusiikkia 2

Hauskaa vappua kaikille!

😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛😜😛

TORSTAI 23.4.
Viime viikolla sain vähänlaisesti palautuksia, muutenkin kannattaa nyt tarkistaa, onko tehtäviä jäänyt tekemättä. Toukokuussa nimittäin aletaan arvioida, ja jokainen tekemätön tehtävä on yhtä kuin nelonen 😱. Eli jos sulla on tähän mennessä musiikin tehtävistä 8, 9, 10, 4 niin keskiarvoksi tulee 7,75 eli 8- ja numerosi on luultavasti kasi. Jos on 10, 10, 4, 4 keskiarvo on 7 vaikka osaaminen olisi noin hyvää muuten! Eli voit vielä palauttaa vanhojakin tehtäviä.
Ne, jotka ovat tehtävänsä hyvin ja ajoissa palauttaneet voivat taputtaa itseään selkään ja ottaa jätskin pakastimesta (mutta vain iskän tai äiskän luvalla 😉).

Muistellaan tällä kertaa hiukan ihmisääneen liittyviä asioita, joista aloitimme syksyllä.
TEHTÄVÄ 1. Käy katsomassa äänen syntymiseen liittyv video täällä: Äänen historiaa

TEHTÄVÄ 2. Tee sitten videoon liittyvät tehtävät: Äänitehtävät

  • Tehtävät voi tehdä suoraan tuohon lomakkeelle ja ottaa siitä ruudunkaappauksen jos osaa.
  • Toinen vaihtoehto on kirjoittaa tehtävän numero ja vastaus paperille.
  • Kolmas vaihtoehto "mää en jaksanu kirjottaa"-ihmisille: Ääniviesti!

Lähetä vastaukset tavalla tai toisella opelle.
Palautusaikaa on taas perjantai-iltaan asti.

🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉



TORSTAI 16.4.
Kävit toissa viikolla kokeilemassa kehorytmiä täällä. Body percussion: Cindy Jos harjoittelit hyvin, pääset tänään helpolla.

TEHTÄVÄ 1. Kuvaa itsesi (saa olla ilman naamaa halutessaan) tekemässä rytmiä. Voit tehdä hitaasti, kunhan syke säilyy  tasaisena. Palauta video opelle Whatsapissa.

Body percussion: Cindy

TEHTÄVÄ 2. Selitä, mitä eroa on käsitteillä syke ja rytmi. Palauta selitykset opelle Whatsapissa. Apua voit käydä katsomassa täältä Rytmiasiaa

Palauta pian. Viimeistään perjantaina. Mieluiten päivällä eikä yöllä.

💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭

TORSTAI 2.4.

Ääni ja kuva

Tänään mietitään, miten musiikilla ja äänellä voidaan vaikuttaa tunnelmaan esimerkiksi elokuvassa tai videolla yleensäkin.

Käy katsomassa sama kohtaus elokuvasta "Rikas tyttö" kolmella erilaisella äänimaailmalla:


TEHTÄVÄ 1. Kuvaile kutakin kohtausta muutamalla lauseella (3-6). Mitä tapahtuu? Keksi naiselle nimi ja kerro kohtauksesta jollekulle, joka ei ole nähnyt sitä. Mitä arvelet, että hän tuntee, mihin hän menee jne.

Palauta opelle Whatsapilla, wilmalla tai sähköpostilla kolme kuvailua. (Yksi kustakin pätkästä. Eivät voi olla samanlaisia.)

TEHTÄVÄ 2:

Katso kehorytmivideo ja treenaa taputukset. Ei tarvitse palauttaa (ainakaan vielä).



Ei muuta, kiitos.


TORSTAI 26.3.

Ämpärikomppeja


Ota ämpäri. Eli sanko. Älä varasta äidin tai iskän siivousämpäriä kysymättä lupaa. Tarkista, ettei ole oksuämpäri.
Eikä komposti.

Tänään ämpärillä soitetaan. Kaiken, minkä voit tehdä ämpärillä, voit tehdä myös djembellä, kun niihin taas päästään käsiksi.


TEHTÄVÄ 1. Katso allaolevat videopätkät, soita mukana, matki ja jammaile. Katso niin monta kertaa, että opit itsekin soittamaan kompin.


TEHTÄVÄ 2. Kokoa pätkistä mieleisesi rumpusoolo,  n. 10- 20 sekuntia. Soita se videolle ja lähetä Whatsapilla Hennalle. Mitä hienompi, sitä paremmat pisteet! Kasvoja ei tarvitse kuvata jos et halua, kädet riittävät hyvin.

Soolossa pitää olla ainakin kaksi näistä kompeista. Soolossa saa olla myös itse keksittyjä osia. Pääasia on, että perussyke säilyy koko soolon ajan, testaa, että voit esim. marssia tai taputtaa mukana.

Ämpärikompit











TORSTAI 19.3.

 Johannes Brahms: Unkarilainen tanssi nro 5


Brahms (1833-1897) oli saksalainen säveltäjä, joka sävelsi paljon kiinnostavaa musiikkia. Kun Brahms oli noin 13-18-vuotias, hän joutui tekemään töitä elääkseen. Brahmsin työpaikkana toimi bordelli, jossa hän soitti pianolla taustamusiikkia. Brahms ei viihtynyt työssään, koska häntä luultiin jatkuvasti tytöksi pitkien, kiharien hiuksien ja korkean äänen vuoksi. Myöhemmin Brahmsista tuli arvostettu säveltäjä. Brahms oli monien muiden romantiikan ajan säveltäjien tapaan kiinnostunut kansanmusiikista. Hän oli orkestereissa työskennellessään tavannut paljon unkarilaisia romanimuusikoita, joiden soitosta ja kansansävelmistä hän otti ideoita omaan musiikkiinsa. Tyypillistä näille kappaleille olivat esimerkiksi runsaat dynamiikan- ja temponvaihtelut.

 TEHTÄVÄ 1: Selvitä, mitä lihavoiduilla sanoilla tarkoitetaan. Selitä sanat.

 TEHTÄVÄ 2: Kuuntele Unkarilainen tanssi nro. 5. (linkki alla.) Missä kohdassa videota orkesteri kertaa alun teeman (minuutit ja sekunnit)? (Vinkki: Kuuntele alku ensin pari-kolme kertaa, jotta opit teeman. Kuuntele sitten koko kappale, ja pysäytä teeman alun kohdalla.)

https://www.youtube.com/watch?v=QAMxkietiik

TEHTÄVÄ 3: Sinfoniaorkesterilla on tietynlainen istumajärjestys, jotta kaikki soittimet saadaan kuulumaan. Tutki orkesterin istumajärjestystä ja vastaa sitten kysymyksiin:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/orkesterikone

a) Mitä soittimia on kapellimestarin näkökulmasta vasemmalla puolella?
b) Entä oikealla?
c) Mikä soitinryhmä on taimmaisena?
d) Mitkä soittimet löytyvät orkesterin keskeltä?
e) Mitkä soittimet kuuluvat vaskipuhaltimiin?

BONUSTEHTÄVÄ: Jos sinulle jää aikaa, voit tutkia Ylen orkesterikonetta. Kerro lyhyesti, mitä teit.

Jos tarvitset apua, soita tai laita viestiä. Open yhteystiedot Wilma-viestissä.