6-luokka

Musiikin tehtävät tiistai 12.5.
Viimeiset etätehtävät tulevat tässä:
Tänä vuonna emme voi viettää yhteistä kevätjuhlaa liikuntahallilla, joten teemme vähän videoita, joita voimme sitten omissa luokissa ihailla. Teidän kutosten kanssa ajattelin tehdä vähän afrikkalaista musiikkia. Käy aluksi katsomassa Thelerine -niminen laulu Jyväskyläläisen kuoron Vox Aurean esittämänä.

Thelerine kertoo tytöstä, jolla on liian iso hame, ja hän pyytää äidiltään koristevyötä pitämään sitä ylhäällä. Oikeastaan laulu on eräänlainen vitsi, ja Vox Aurea- kuoron Etelä-Afrikan matkalla sitä lauloivat paikalliset nuoret miehet, joista oli hauska matkia "tyttömäisiä" liikkeitä. Koreografia onkin kiva, ja mekin opettelemme sen.

TEHTÄVÄ 1: Opettele afroaskel.
Ensimmäisessä säkeistössä jaloilla tehdään ns. afroaskel;
  • Oikea astuu eteen 
  • Vasen astuu paikallaan 
  • Oikea astuu vasemman viereen 
  • Vasen astuu paikallaan 
Treenaile tätä videon mukana.

1. säkeistön sanat:
SOOLO: Mamanthe, kele fikabelete.
TUTTI: Mamanthe, kele fikabelete,
kebofe, thelerine, maman, kebofe, thelerine.

TEHTÄVÄ 2: Kokeile koreografiaa.
Toisessa säkeistössä on vähän enemmän tekemistä. Voit jo kokeilla askelia, treenataan yhdessä lisää.
Solistin osuus kuunnellaan. Tuttiosuudessa lähdetään liikkeelle.

2. säkeistön sanat:
SOOLO: Thelerine, kenthotsa makharebe.
TUTTI: The-le-ri-ne, ken-tho-tsa mak-ha-re-be.
kebofe, thelerine, maman, kebofe, thelerine.
  • Thelerine- sanan ri-tavulla astutaan oikealla eteen
  • ne-tavulla astu vasemmalla paikallaan.
  • tho-tavulla oikea astuu takaisin vasemman viereen 
  • tsa-tavulla vasen eteen.
  • ha-tavulla oikea astuu takaisin paikalleen eli taakse 
  • seuraavalla re-tavulla vasen palaa oikean viereen.
Vaikea osuus oli tässä. (Huh!) Loput säkeistöstä menee näin:
  • Kebo-fe, sanoilla heilautetaan lantiota taakse kädet lanteilla, ensin oika puoli, sitten vasen.
  • Thelerine- sanan alussa kädet kohoavat pään päälle sormia heilutellen, ne- tavulle taputus pään yläpuolella.
  • Jätä oikea käsi ylös etusormi pystyssä ja pyörittele sitä ilmassa samalla kun käännyt neljällä askeleella ympäri. Aloita oikealla jalalla eteenpäin, ikään kuin seuraisit etusormeasi.
TEHTÄVÄ 3: Mieti itsellesi tehtävä
Lähetä opelle ehdotus, mitä haluaisit tehdä Thelerine- laulussa. Jos sinulle tulee hyviä ideoita videosta, voit lähettää myös niitä.

Thelerinessä on monenlaista tehtävää. Mukaan tarvitaan ainakin:
  • Soololaulajia
  • Tuttilaulajia
  • Rumpaleita
  • Tanssijoita
  • Äänitehosteiden (heimohuudot ym.) tekijöitä
Koska teemme tämän videolle, voimme äänittää rauhassa sisällä, mutta tehdä hyvällä säällä koreografiaa ym. ulkona, eli laulusuorituksesi ei näy videolla, vaan siellä näkyykin jotakin muuta. Ei ole tarkoitus jäljitellä täysin Vox Aureaa, vaan voimme keksiä omat kompit ja koreografiat. Kaikkien ei myöskään tarvitse tehdä samoja juttuja, vaan jos olet huipputanssija tai rumpali, voit suunnitella soolon :)

😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍



Musiikin tehtävät tiistai 5.5.
Vuoden viimeinen kuukausi on käynnissä ja alakoulun loppu jo häämöttää😎 Jos sinulla on vielä viime viikon soittotehtävä tekemättä, palauttele se pian.
Tällä viikolla kuunnellaan muutama uusi (tai vanha) kappale. Kiinnitä erityisesti huomiota rumpuihin, niillä on tärkeä tehtävä kaikissa näissä kappaleissa. Sivunumerot ovat niille, jotka tykkäävät seurata sanoja ja nuotteja kirjasta.

Sata salamaa s. 120
Mamma mia s. 118
Kukkurukuu s. 114

TEHTÄVÄ: Kuuntele kaikki kappaleet ja vastaa jokaisesta seuraaviin kysymyksiin:
1. Kuka on kappaleen esittäjä?
2. Jokin soitin, jota kappaleessa soitetaan?
3. Jokin havainto artistin esiintymisasusta?
4. Mielipide. Pidätkö kappaleesta vai et? Miksi?
5. Anna kappaleelle pisteitä 1-5



Musiikin tehtävät tiistai 28.4.

Yellow bucket clip art at vector clip art png
Tänään pääset vihdoinkin soittamaan! Etsi itsellesi pesuvati, ämpäri tai muu rummutettavaksi kelpaava astia.

TEHTÄVÄ 1. Katso allaolevat videopätkät, soita mukana, matki ja jammaile. Katso niin monta kertaa, että opit itsekin soittamaan kompin.


TEHTÄVÄ 2. Kokoa pätkistä mieleisesi rumpusoolo,  n. 10- 20 sekuntia. Soita se videolle ja lähetä Whatsapilla Hennalle. Mitä hienompi, sitä paremmat pisteet! Kasvoja ei tarvitse kuvata jos et halua, kädet riittävät hyvin.

Soolossa pitää olla ainakin kaksi näistä kompeista. Soolossa saa olla myös itse keksittyjä osia. Pääasia on, että perussyke säilyy koko soolon ajan, testaa, että voit esim. marssia tai taputtaa mukana.














Lopuksi voit käydä ihailemassa ilmapalloilla tehtyä musiikkia :)
Ilmapallomusiikkia 1
Ilmapallomusiikkia 2

🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏🙌🙏

Musiikin tehtävät tiistai 21.4.
Tämän päivän tehtävänä on käydä tutkimassa ja kertaamassa nuottiasioita täällä:

Eläinkuvanuotit

Sivut on suunnattu hieman teitä nuoremmille, mutta yrittäkää asennoitua leikkisästi. Asia on kuitenkin ihan oikeaa 😉

TEHTÄVÄ 1.
Aloita painamalla kohtaa "hahmoesittely". Pääset eteenpäin painamalla nuolta oikealle, kun olet katsonut videon tai tehnyt tehtävän. Tee niin monta tehtävää kuin ehdit musiikkitunnin aikana. Tehtävien väleissä on videoita, joissa kerrataan alakoulun aikana opittuja nuottiasioita. Katsele myös videot. Jos teet tätä puhelimella, käännä se sivuttain.

TEHTÄVÄ 2.
Kirjoita 2 uutta asiaa, jotka opit sivustolla ja lähetä ne opelle Whatsapilla. Voit lähettää myös kysymyksiä, jos tarvitset apua.

💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚💗💛💚

Musiikin tehtävät tiistai 14.4.
Viime viikolla osasitte hyvin aika-arvot (kuinka kauan taa-nuotti kestää) ja löysitte myös tahtilajit (ne murtoluvut kaikkien laulujen aluissa).

Tahdin käsite sen sijaan oli monelle oudompi.

TEHTÄVÄ 1. Lue allaoleva teksti ja tutki kuvat.


Tässä vielä kuva siitä, mikä tahti (englanniksi measure tai bar) on:

Tahdit ovat niitä laatikoita, joihin voi laittaa nuotteja. Yhteen tahtiin mahtuu niin monta iskua, kuin tahtiosoitus näyttää.

Allaolevassa "Aura Lee"-kappaleessa on kahdeksan tahtia.
Jokaiseen tahtiin mahtuu neljä iskua, koska tahtiosoitus on 4/4.
Kappaleessa on kolme eri sointua, jotka ovat F, Gm ja C7.


Tahdit erotetaan toisistaan tahtiviivoilla. Katsotaan seuraavaksi, millaisia tahtiviivoja kappaleista voi löytyä. 
  • Tavallinen tahtiviiva (single bar line) on pelkkä pystyviiva tahtien välissä. 
  • Tuplaviiva  (double bar line) tarkoittaa jonkin jakson lopetusta
  • Lopetusviivassa (end bar line)on ohut ja paksu viiva peräkkäin. Tämä viiva lopettaa koko kappaleen.
  • Kertausmerkit (repeat symbols) muistuttavat lopetusviivaa, mutta niissä on lisäksi kaksi pistettä. Kertausmerkkien väli toistetaan yhden kerran.

Bar Line Types - MightyExpert
TEHTÄVÄ 2:
Ota musiikin kirja esiin. Etsi sivu 86.
Lähetä vastaukset opelle Whatsapilla. (Kaikki yhdellä kertaa, kiitos!)
a) Kuinka monta tuplaviivaa löydät kappaleesta?
b) Kuinka monta erilaista osaa (laatikoissa olevat kirjaimet) kappaleessa on?
c) Kuinka monta erilaista sointua kappaleessa on? Minkä nimisiä? (Luettele kaikki soinnut)
d) Kuinka monta tahtia on kappaleen B-osassa?
e) Kuinka monennessa tahdissa on ensimmäinen kokotauko?

TEHTÄVÄ 3:
Käy kuuntelemassa kappale täällä: Puhu äänellä jonka kuulen
Lähetä vastaukset opelle Whatsapilla
a) Mikä soitin aloittaa kappaleen?
b) Missä kohdassa rummut tulevat mukaan?

BONUSTEHTÄVÄ: Mikä on tuplaviivojen tehtävä tässä kappaleessa? Mistä kohdista ne löytyvät?

👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥👤👥

Musiikin tehtävät tiistai 7.4.
Kerrataan tällä viikolla nuottien aika-arvot, tahtilajit ja tahdin käsite. Katso ensin video asiasta.

Kuinka kauan nuotit kestävät?

Täältä voit käydä lukemassa lisää:

Tahtilajit

TEHTÄVÄ 1.
Ota musiikin kirjasi esiin. Etsi sieltä kappale, jonka tahtilaji on
a) 4/4
b) 3/4
c) 2/4
d) 6/8

Kirjoita sivunumero ja palauta opelle Whatsapilla.

TEHTÄVÄ 2.
Taas tarvitaan kirjaa. Ota esiin laulu sivulta 81. Voit kuunnella sen täältä Valtatie 66
Nyt lasketaan tahteja. Tahti on kahden tahtiviivan väliin jäävä alue, kuten videossakin kerrottiin.

a) Minkälaisia nuotteja on laulun ensimmäisessä tahdissa?
b) Mikä paikkakunta mainitaan B-osan neljännessä tahdissa?
c) Kuinka monennesta tahdista alkaa laulun A-osa?
d) Kuinka monennessa tahdissa mainitaan Orivesi? (Ota huomioon kertausmerkit.)

Palauta vastaukset opelle Whatsapilla.

TEHTÄVÄ 3:
a) Kuinka monta neljäsosanuottia (eli taa-nuottia) mahtuu yhteen tahtiin, kun tahtilaji on 4/4?
b) Entä kahdeksasosanuottia eli ti-nuottia?
c) Montako puolinuottia?
d) Montako kokonuottia?

Palauta taas vastaukset opelle Whatsapilla. Saa pyytää apua, jos tarvitsee.

Täältä voit katsoa apuja.

👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽💀👽


Musiikin tehtävät tiistai 31.3
Viime viikolla Helena ja Juhani kävivät oopperassa katsomassa Verdin Naamiohuveja. Tällä viikolla tutustumme itsekin saman säveltäjän oopperaan, La Traviataan.
La traviata – Estonian National Opera


TEHTÄVÄ 1:
Mietitään ensin, mitä ooppera on. Lähetä ajatuksiasi oopperasta Whatsapilla tunnin aluksi. Keskustellaan hetki siellä, ja jatketaan sitten täällä. Täydennän alle, mitä ooppera on, kunhan ensin kerrotte siitä hiukan :)

Ooppera on:


  • Musiikkia
  • Laulamisen ja näyttelemisen yhdistelmä
  • Laulamista korkealta
  • Monen eri ammattilaisen yhteistyön tulosta (mm. laulajat, soittajat, lavastajat, puvustajat, kapellimestari, lipunmyyjät, siivoojat, kahvilanpitäjät. valaistus- ja ääniammattilaiset)


Oopperasanastoa:

TEHTÄVÄ 2. Yhdistä oikein oopperasanat ja selitykset. Jos et tiedä/arvaa, voit googlailla tai kysyä opelta. (Numero ja kirjain. Palauta Whatsapissa.)

  1. Aaria
  2. Resitatiivi
  3. Libretto
  4. Sopraano
  5. Tenori
a) Oopperan käsikirjoitus
b) Korkeaääninen mieslaulaja
c) Puhelaulua
d) Korkeaääninen naislaulaja
e) Oopperassa esiintyvä laulu

Oopperan juoni:

TEHTÄVÄ 3. Käy kuuntelemassa La Traviatan teosesittelystä juoniosa. Kelaa kohtaan 11.25. ja kuuntele 14.20 asti. Ei tarvitse palauttaa mitään.


Aariat:

TEHTÄVÄ 4: Käy kuuntelemassa molemmat aariat. Oopperan tärkeimpiä tavoitteita on tunteiden välittäminen ja herättäminen. Kerro molemmista esimerkeistä, millaisia tunnelmia niissä mielestäsi yritetään välittää ja millaisia tunteita musiikki sinussa herätti? (2 asiaa molemmista.) Palauta Whatsapissa tämän päivän aikana.



Music Staff Stock Illustrations – 4,760 Music Staff Stock ...

Musiikin tehtävät tiistai 24.3.

Hei kutoset!
Tällä kertaa pääsette katselemaan musiikkitunnilla videota. Käy Yle Areenassa, katso video "Sivistyksen käsikirja- klassinen musiikki" ja vastaa kysymyksiin. Videolla on paljon muutakin asiaa musiikista. Jos haluat lukea tekstilaatikot, kannattaa pysäyttää video välillä. Kannattaa myös pysäyttää kysymyksiin vastaamisen ajaksi. Linkki videoon alla.

Sivistyksen käsikirja- klassinen musiikki

Kysymykset:
1. Mitkä ovat sinfoniaorkesterin soitinryhmät tämän videon mukaan? (5 ryhmää)
2. Milloin nuotteja alettiin ensimmäisen kerran kirjoittaa? (Vuosiluku)
3. Miksi Mozartista tuli muusikko? (1 lause riittää.)
4. Ketkä käyvät oopperassa (etunimet) ja minkä teoksen he näkevät (Säveltäjän ja teoksen nimi)?

Vastaukset voit kirjoittaa joko Whatsapilla tai Wilmalla ja lähettää Hennalle tiistain 24.3. aikana. Jos sinulla on vaikeuksia videon katsomisessa, laita viesti.