3-luokka

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 13.5.

Tänään voit käydä kuuntelemassa  kaksi uutta laulua. Ensimmäinen on
Merirosvolaulu

Kuuntele se kaksi kertaa, ja laula toisella kerralla mukana ainakin "Hulabaloobalai"-kohdissa. Lauletaan tätä laulua yhdessä koulussa.

Toisen laulun voit itse valita tältä listalta. Valitse sellainen laulu, jota et ole aiemmin kuullut, mutta jonka nimi näyttää kiinnostavalta. Kuuntele laulu kolme kertaa ja piirrä siitä kuva. Kirjoita laulun nimi kuvan reunaan. Ota kuva mukaan kouluun torstaina. Ensi viikolla nähdään!

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 6.5.

Musiikkiterveiset kaverille, isovanhemmalle, sedälle, enolle, tädille tai serkulle

Tämän päivän hommana on kuunnella vähän musiikkia ja valita jokin kiva kappale, jonka haluaisit jakaa jonkun tärkeän ihmisen kanssa. Etsi musiikkia, josta sinulle tulee hyvä mieli. Se voi olla laulu tai instrumentaalimusiikkia. Lähetä jollekulle tärkeälle ihmiselle (iskä ja äiti eivät tällä kertaa käy) kappaleen nimi ja vaikkapa linkki siihen. Kerro samalla, miksi halusit jakaa juuri tämän kappaleen juuri tämän tärkeän henkilön kanssa. Viesti voisi näyttää vaikkapa tältä:

Moi Ville-eno!
Haluaisin, että kuuntelet tämän laulun. https://areena.yle.fi/1-4527307  Siitä tulee mulle mieleen aina meidän yhteiset kalareissut. Toivottavasti nähdään kesällä. Mennäänkö Karibialle? 😜
T: Marketta

Opelle ei tänään tarvitse palauttaa mitään. Paitsi jos haluat jakaa laulun mun kanssa. Mä haluan jakaa teidän kanssa Karibialaisen kalalaulun, joka löytyy tuosta esimerkkiviestistä. Se on hauska ja hyvin soitettu ja muistuttaa kesäisistä rantapäivistä. Mun tytöt tykkäävät laulaa tätä automatkoilla.

Äitienpäivää ajatellen voit käydä kuuntelemassa täältä kauniin äitienpäivälaulun. Jos hyvältä tuntuu, opettele ja laula äidille. Tai lähetä äidille linkki sunnuntaina😋 Äiti ilahtuu varmasti myös itse valitusta laulusta. Ota kuulokkeet tai hätistä äiti lenkille siksi aikaa kun kuuntelet: Äitienpäivälaulu

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 29.4.

Tänään pääset konserttiin! Kissa konsertissa

TEHTÄVÄ 1. Katsele konsertti rauhassa ensimmäisellä musiikkitunnilla.

TEHTÄVÄ 2. Mistä
a) kappaleesta
b) soittimesta pidit eniten? Miksi?
Palauta vastaukset musiikinopelle Whatsapilla.

💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙💜💙

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 22.4.

Olitte tosi hienosti löytäneet kertosäkeen pelkästään kuuntelemalla. Myös soittimia tunnistitte upeasti. Hyvä te!

Yellow bucket clip art at vector clip art pngMusic instrument vector

Tällä viikolla soitetaan taas. Voit valita, haluatko soittaa mieluummin nokkahuilua vai rummutteletko ämpärillä. Palauta jompi kumpi soittotehtävävideo opelle ennen ensi viikkoa. Videolla ei tarvitse olla täydellinen suoritus, vaan sellainen, kuin siitä tulee musiikkituntien aikana. Jos et halua kuvata kasvoja, kädet riittävät hyvin.

Muista, että sinulla on keskiviikkona kaksi musiikintuntia aikaa harjoitella. Etene siis rauhallisesti.

NOKKAHUILUTEHTÄVÄ:
  • Mene taas Pallo-kizzan nokkiskouluun Nokkiskoulu
  • Valitse joko Taso 5 ja 6: Aurinko TAI Taso 9 ja 10: Kissa tanssii
  • Matki kissaa niin hyvin kuin osaat 
  • Nuoteista pitäville ihmisille löytyy nuotit sivun alareunasta. Jos teillä ei ole tulostinta tai toista kännykkää/tietokonetta kotona, voit kirjoittaa nuotit itsekin paperille.
PALAUTA OPELLE VIDEOPÄTKÄ SOITOSTASI WHATSAPILLA

RUMMUTUSTEHTÄVÄ:
  • Katso allaolevat ämpärinrummutusvideot
  • Opettele soittamaan ainakin kaksi erilaista komppia
  • Kokoa kompeista oma soolo (Katso mallia viimeisestä videosta.)
PALAUTA OPELLE VIDEOPÄTKÄ SOITOSTASI WHATSAPILLA














Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 15.4.

PALAUTA TEHTÄVIEN 2 JA 4 VASTAUKSET OPELLE WHATSAPILLA.

Fox pups learning how to live | News, Sports, Jobs - Times RepublicanTEHTÄVÄ 1. Kuuntele uusi laulu Kirje kuulle 

Kertosäe on laulussa aina sellainen kohta, jossa samat sanat ja melodia toistuvat. 

TEHTÄVÄ 2. Miten menee tämän laulun kertosäe? (Voit kirjoittaa puhelimella tai paperille tai puhua tai laulaa ääniviestin. Palauta opelle Whatsapilla tai Wilmalla)

TEHTÄVÄ 3. Laita laulu uudelleen soimaan. Suunnittele lauluun säestys viime viikolla tekemälläsi rytmisoittimella tai muulla soittimella, jonka löydät kotoa. Laula ainakin kertosäkeessä mukana. Voit miettiä, missä kohdassa soitat hitaasti, missä nopeammin. Voisiko jokin kohta olla forte ja toinen piano?

Voit kirjoittaa taa- ja titinuoteilla säestyksen paperille. Alla yksi esimerkki siitä, miltä säestys voi näyttää. Tätä soitetaan niin monta kertaa, että kappale loppuu.
Rytmi – Musiikkitunti 

TEHTÄVÄ 4: Videolla näkyvä erikoisen näköinen soitin on nimeltään avainviulu. Mitä muita soittimia tunnistat videolta? Lähetä vastaus opelle. (Voit kirjoittaa puhelimella tai paperille tai puhua ääniviestin.)

💙💛💙💛💙💙💛💙💛💙💙💛💙💛💙💙💛💙💛💙💙💛💙💛💙💙💛💙💛

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 8.4.

TEHTÄVÄ 1.
Tänään opetellaan uusi pääsiäislaulu. Laulun nimi on "Pikkunoita, jättinoita". Noidat ovat kavereita ja syövät mielellään herkkuja yhdessä. Kuuntele ensin laulu pari kertaa. 

Pikkunoita tekee kaikki asiat pienesti ja hiljaa. Musiikissa tämä asia kirjoitetaan italiaksi p eli piano.
Jättinoita haluaa hoitaa hommat reilusti ja kovalla metelillä. Musiikissa f eli forte.

Keksi pikkunoidalle ja jättinoidalle omat säkeistöt lauluun. Lisää sopivat sanat allaolevaan lauluun ja laula pikkunoidan säkeistö hiljaa ja jättinoidan säkeistö täysillä. (Valitettavasti tähän puhelimella/tabletilla/tietokoneella olevaan tekstiin ei voi kirjoittaa. Kirjoita paperille.)

:;Pikkunoita, pikkunoita tahtoo syödä ______________________:; (herkku, joka loppuu -oita)
:;______________ syliin istahtaa, luudalla se lentää saa.;: (Joku eläin, joka sopii lemmikiksi)

:;Jättinoita, jättinoita heittää pataan ________________________;: (sana, joka loppuu -oita)
:;Noita aikoo taikoa ____________________lle karvoja;: (jokin kolmitavuinen, jolle noita voisi taikoa karvoja. Eläin, ihminen tai esine.)

TEHTÄVÄ 2.
Rakenna itsellesi oma soitin pääsiäismunan sisuksesta. Laita sisään pieniä kiviä, riisiä, makaroneja, hiekkaa tai mitä vain keksit. Ravista soitinta. Kokeile, mistä tulee paras ääni.  Jos sinulla on kaksi pääsiäismunan sisusta (tai tulitikkurasiaa, pastillirasiaa tms. pientä kannellista astiaa) tee kaksi soitinta: Kovaääninen forte-soitin ja hiljaisemmin soiva piano-soitin.



Hauskaa pääsiäistä kaikille!

😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 1.4.

Nämä tehtävät eivät sisällä aprillipiloja :)

Rumpusetin-osat | Rumpusetti, Musiikki


TEHTÄVÄ 1: Tee lyhyt video siitä, kun soitat viime viikolla treenattua kolmijakoista komppia eli valssikomppia sellaisilla rummuilla, kuin mitkä sait itsellesi rakenneltua. Voit pistää norppalaulun taustalle soimaan, soittaa käsillä tai kapuloilla, laulaa itse tai yhdessä perheen kanssa tai ihan miten vaan tuntuu parhaalta. Pääasia, että saan pienen näytteen soittotaidoista. Videon voi palauttaa ensi viikkoon mennessä Whatsapilla. Numero löytyy oman open lähettämästä viestistä.

TEHTÄVÄ 2: Kuuntele nämä kaksi laulua ja kokeile, kumpaan oppimasi valssikomppi sopii paremmin. Toiseen lauluun sopii sitten jalka-käsi-humppakomppi, jota olemme soittaneet koulussa.
Ei tarvitse palauttaa. Soita mukana!

Laulu 1           Laulu 2

TEHTÄVÄ 3: Jos nokkahuilu on kotona mukana, soita kaikki osaamasi äänet (g, a, h, c, ja d) peilin edessä. Käy sitten soittamassa Pallo-kizzan kanssa. Valitse taso 4: h-blues. On muuten kiva ja helppo tehtävä! Matki kissaa omalla vuorollasi. Ei tarvitse palauttaa.

Pallo-kizzan nokkiskoulu

Jos nokkahuilu jäi koululle, etkä ole vielä kertonut siitä opelle, laita viesti. Tai pyydä vanhempia laittamaan. Voit aina viheltää tai laulaa!

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 25.3.

Tällä kertaa opettelemme uuden laulun, ja harjoittelemme soittamaan kolmijakoista rumpukomppia.

Rumpukompin ohjeen löydät täältä:



Laulua voit kuunnella täältä:

Vanhoja poikia viiksekkäitä

TEHTÄVÄ 1. Katso rumpujensoittovideo. Opettele sen avulla soittamaan itsekin. Ensi viikolla pyydän rumpuvideon, voit rakennella itsellesi laatikoista, kulhoista tms. siihen mennessä omat kotirummut. Yksinkertaisimmillaan kelpaa pöydän tai tuolin kulma hi-hatiksi kuten mulla oli videolla.

TEHTÄVÄ 2. Kuuntele "Vanhoja poikia viiksekkäitä" ainakin kolme kertaa. Voit harjoitella rumpujen soittoa mukana. Kun olet kuunnellut kerran, yritä laulaa mukana seuraavilla kerroilla. Sanat avuksi tässä alla. Jos iskä, äiti tai sisarukset osaavat laulun, voitte laulaa yhdessä :)

1. Saimaan saaressa pikkuinen torppa,
Istuu portailla Nestori Miikkulainen.
Huuliharppuaan soittaa, ja norppa
Nousee pinnalle pärskähtäen.
Aallon alla se suunnisti soittajan luo,
Sille tuttua tutumpi on sävel tuo.
Laulu kertoo näin mitä on yksin kun jää,
Hyvin hylje sen ymmärtää.
KERTOSÄE, lauletaan jokaisen säkeistön jälkeen.
Tanssittu koskaan ei Nestorin häitä,
Maailma houkutti pois morsion.
Vanhojapoikia viiksekkäitä
Mies sekä hylje kumpikin on.
2. Saimaan saaressa pikkuinen torppa,
Sinne elämän toveri tahtonut ei.
Yksin Nestori jäi kuten norppa,
Myös sen kumppanin kohtalo vei.
Suuri Saimaa mut sata on hylkeitä vaan,
Kohta jäljellä ei ehkä ainuttakaan.
Huuliharppua soittelee Miikkulainen,
Yksi ymmärtää kaipuun sen.
3. Saimaan saaressa pikkuinen torppa,
Istuu portailla Nestori Miikkulainen.
Lepokivellään iäkäs norppa
Katsoo ystävää ymmärtäen.
Suuri Saimaa mut naista sen rannoilta vaan
Ei näin tuuliseen saareen saa asettumaan.
Kuten norpan, on määrä myös Miikkulaisen
Olla sukunsa viimeinen

P.S. Nykyisin norpilla menee jo paremmin! Norppien kuulumisia voit käydä vilkaisemassa täältä.
WWF saimaannorppa

Tällä viikolla ei tarvitse palauttaa musiikin tehtäviä. Treenaile rumpukomppia, pyydän siitä ensi viikolla pienen näytteen.

Musiikin tehtävät 3-luokka keskiviikko 18.3.2020


TEHTÄVÄ 1. Kerrataan jousisoittimet (J) ja ja puupuhaltimet (P):
  1. Sello
  2. Fagotti
  3. Kitara
  4. Huilu
  5. Klarinetti
  6. Kontrabasso
  7. Alttoviulu
  8. Piano
  9. Oboe
  10. Viulu
MITEN TEEN TEHTÄVÄN: Kirjoita numerot 1-10 paperille tai kännykälle/tietokoneelle. Palauta musiikinope Hennalle Wilmalla tai Whatsappilla (Ota mahdollisesta paperista kuva.). Kirjoita jokaisen numeron perään J tai P (jousisoitin tai puupuhallin). Joukossa on myös kaksi soitinta, jotka eivät kuulu kumpaankaan ryhmään. Jätä nämä numerot tyhjiksi.
Malli: 1. J  2. P  3. -

TEHTÄVÄ 2. Kuuntele musiikkia: https://www.youtube.com/watch?v=0TSkIG9lFvY

(Fossiilit Saint-Saensin Eläinten karnevaalit- teoksesta, saa kuunnella myös levyltä, Spotifysta tai mistä tahansa pystyykin.)
-Mikä tuttu laulu on piilotettu tähän teokseen? (Pitäisi löytyä kuuntelemalla.) Lähetä laulun nimi Hennalle.

TEHTÄVÄ 3. Soita nokkahuilua

Osa teistä sai ”Ota rennosti”- kappaleen paperilla kotiin. Laulun nuotit ovat myös tässä alla. Kun painat nuottia, se avautuu suurempana.




Tämä on sama kappale, jota olemme harjoitelleet tunnilla. Treenaa kotona, ja palauta mahdollisuuksien mukaan lyhyt video, jossa soitat kappaleen. Muista, että puolinuotit (valkopäiset) ovat pidempiä kuin taa-nuotit (mustapäiset). Jos et pysty tekemään videota, voit soittaa videopuhelun opelle musiikkitunnin aikana (keskiviikkona 11.00- 13.00) ja soittaa siinä.

Jos tulee kysyttävää, saa kysyä :)

Tässä vielä video avuksi: