Tältä sivulta löydät musiikin tehtäviä. Voit palauttaa tehtäviä Wilmaan, Whatsappiin tai sähköpostiin. Whatsapilla ja sähköpostilla voit lähettää myös paperille kirjoitettuja vastauksia. Yhteystiedot löytyvät oman open Wilma-viesteistä.
KESKIVIIKKO 13.5.
Viimeinen etätunti, ja viimeiset tehtävät. Tänään on aika tarkistaa, oletko palauttanut kaikki musiikin tehtävät. Lähetän jokaiselle tänään viestin, mitä tehtäviä puuttuu. Tämän tunnin saa käyttää rästitehtävien tekoon, opelta saat apua jos tarvitset. Tänään saa myös palauttaa viime viikolla torstaina annetun kehorytmitehtävän. Jos sinulla on kaikki jo valmiina, voit käydä tanssimassa tämän videon tahdissa:
Banaaninlastaajan tanssi
Olette palauttaneet tosi upeita soitto/tanssijuttuja ja nuottitehtäväkin sujui erittäin hyvin. Olette myös osanneet ottaa vastuuta omista tehtävistä ja esittäneet loistavia kysymyksiä! Koululla nähdään 😊💗
TORSTAI 7.5.
Osalla ei ollut eilistä tehtävää varten sopivaa lasipulloa. Tästä pääset katsomaan, mitä tapahtuu, kun vesi vähenee.
Nyt pääset treenaamaan kehorytmejä! Valitse Sporttipankista mieleinen kehorytmi (oma suosikkini on numero 6) ja harjoittele se hyvin. Katso ensin video kerran kokonaan. Laita se sitten pyörimään alusta ja tee mukana! Treenaa, kunnes pärjäät ilman videon apua. Voit laittaa myös musiikkia soimaan ja tehdä rytmin sen mukana.
Jos tulee tämän tunnin aikana valmista, voit kuvata itsesi tekemässä rytmiä (saa olla ilman päätä, jos ei halua näyttää kasvoja) ja lähettää sen saman tien opelle. Jos tarvitset enemmän aikaa, tämä on myös ensi keskiviikon tehtävä. Eli silloinkin voi vielä palauttaa. Torstaina ollaankin jo sitten taas koulussa 😊
Kokeile ensin niitä rytmejä, joissa lukee "helppo". Vasta sitten, jos nämä tuntuvat liian helpoilta, voit valita vaativamman. Hauskoja taputteluja! Kuuntele tehdessäsi, mistä kohtaa kehoa saat matalia, mistä korkeita ääniä!
KESKIVIIKKO 6.5.
Tänään tutkitaan ääniä! Lähetä 2. ja 3. tehtävän vastaukset opelle Whatsapilla.
TEHTÄVÄ 1. Käy etsimässä seuraavat esineet ja järjestä ne pöydälle jonoon:
juomalasi, kahvikuppi, muovimuki, kattilan kansi (metallinen), jokin puinen esine, pehmolelu ja pahvilaatikko (vaikka tulitikkuaski, teepussien kotelo, tms.)
TEHTÄVÄ 2. Kopauta jokaista esinettä vuorotellen teelusikalla. (Varovasti 😮!)
a) Mitkä esineistä soivat hyvin?
b) Mistä esineistä lähtee korkea ääni?
c) Mikä esineistä soi pisimpään?
TEHTÄVÄ 3.
- Etsi lasinen pullo.
- Laita siihen vettä noin puoleen väliin asti ja kopauta sitäkin lusikalla.
- Kaada vähän vettä pois.
- Kopauta uudestaan. Onko ääni korkeampi vai matalampi kuin ensimmäinen?
TORSTAI 30.4.
Vappuaatto!
Tänään ei tarvitse palauttaa tehtäviä. Sen sijaan voit käydä katselemassa musiikillisia vappuhassutuksia täältä:
Nakkilaulu ja Nakkilaulun sointulappu ja ukulelesoinnut
-ukulelen omistajat ja taitavat kosketinsoittajat voivat soittaa mukana halutessaan
Perinteiden ystäville:
Kevätlaulu esitys
Kevätlaulu, säestys
Kuuntele laulu, etsi sanat ja laula säestyksen kanssa jos haluat
Lopuksi voit käydä ihailemassa ilmapalloilla tehtyä musiikkia :)
Ilmapallomusiikkia 1
Ilmapallomusiikkia 2
😃😂😄😏😛😜😝😎😄😃😂😁😀😊😃😂😄😏😛😜😝😎😄😃😂😁😀😊
-ukulelen omistajat ja taitavat kosketinsoittajat voivat soittaa mukana halutessaan
Perinteiden ystäville:
Kevätlaulu esitys
Kevätlaulu, säestys
Kuuntele laulu, etsi sanat ja laula säestyksen kanssa jos haluat
Lopuksi voit käydä ihailemassa ilmapalloilla tehtyä musiikkia :)
Ilmapallomusiikkia 1
Ilmapallomusiikkia 2
😃😂😄😏😛😜😝😎😄😃😂😁😀😊😃😂😄😏😛😜😝😎😄😃😂😁😀😊
Musiikkiterveiset kaverille/isovanhemmalle/sedälle, enolle, tädille tai serkulle
Tämän päivän hommana on kuunnella vähän musiikkia ja valita jokin kiva kappale, jonka haluaisit jakaa jonkun tärkeän ihmisen kanssa. Etsi musiikkia, josta sinulle tulee hyvä mieli. Se voi olla laulu tai instrumentaalimusiikkia. Lähetä jollekulle tärkeälle ihmiselle (iskä ja äiti eivät tällä kertaa käy) kappaleen nimi ja vaikkapa linkki siihen. Kerro samalla, miksi halusit jakaa juuri tämän kappaleen juuri tämän tärkeän henkilön kanssa. Viesti voisi näyttää vaikkapa tältä:
Moi Ville-eno!
Haluaisin, että kuuntelet tämän laulun. https://areena.yle.fi/1-4527307 Siitä tulee mulle mieleen aina meidän yhteiset kalareissut. Toivottavasti nähdään kesällä. Mennäänkö Karibialle? 😜
T: Marketta
Opelle ei tänään tarvitse palauttaa mitään. Paitsi jos haluat jakaa laulun mun kanssa. Mä haluan jakaa teidän kanssa Karibialaisen kalalaulun, joka löytyy tuosta esimerkkiviestistä. Se on hauska ja hyvin soitettu ja muistuttaa kesäisistä rantapäivistä.
😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺😺
TORSTAI 23.4.
Tänään pääset katsomaan balettia! Jos sinulla on mahdollisuus käyttää isompaa ruutua kuin kännykkä, tee niin. Baletti on Yle Areenalla ja se kertoo Peppi Pitkätossusta. Baletissa ei puhuta eikä lauleta, vaan tarina kerrotaan musiikin ja tanssin keinoin.
Peppi Pitkätossu- baletti
TEHTÄVÄ 1. Käy katsomassa balettia ainakin siihen asti, kun Peppi, Tommi ja Annikka saavat lattian pestyä. (Noin 19 minuuttia.) Mieti, miten liikkumalla saadaan ilmaistua tunteita ja tekemisiä.
TEHTÄVÄ 2. Kokeile esittaa vaikka jokin tuttu satu (Punahilkka, Lumikki, Kolme pukkia, Harry Potter ostaa taikasauvan...) pelkästään liikkumalla ja katso, saatko kotiväen arvaamaan, mistä tarinasta on kyse. Voit tanssiakin, jos haluat! Ei palautettavaa tänään.
KESKIVIIKKO 22.4.
Viime viikolla kävit katsomassa eläinkuvanuotteja. Muistellaan tänään nuottiasioita vielä hiukkasen. Valitse kiinnostavampi tehtävä. Palauta jomman kumman arvoituksen ratkaisu opelle Whatsapilla.
Tehtävistä tarvitsee siis tehdä vain toinen! (Saat toki tehdä molemmatkin, jos kiinnostusta riittää.)
Helpompi tehtävä:
TEHTÄVÄ 1. Piirrä itsellesi paperille tai vihkoon viisi nuottiviivaa ja niille kaikki nuotit, jotka näit viimeksi videolla. (Voit käydä katsomassa uudestaan, jos tarvitsee.)TEHTÄVÄ 2. Ratkaise nuottiarvoitukset (suurenee klikkaamalla) tekemäsi paperin avulla. Jokaisella nuotilla on oma kirjain. Ratkaisuksi tulee neljä englanninkielistä sanaa. Tahtiviivat ovat sanojen välissä.
Vaikeampi tehtävä:
Jos kaipaat haasteita, käy ratkaisemassa nuottiarvoitus täällä:Musaopen niksinurkka: nuottiarvoitus
👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻👽👻
TORSTAI 16.4.
Ei palautuksia tänään. Palauta keskiviikon tehtävä, jos jäi eilen palauttamatta.
Käy katsomassa ainakin hahmoesittely (paina esittely ja sitten hahmoesittely) täällä:
Eläinkuvanuotit
Lopputunnin voit kokeilla erilaisia toimintoja, joita sivulta löytyy. Puhelin kannattaa kääntää sivuttain useimmissa tehtävissä. Toimii hyvin tietokoneellakin.
KESKIVIIKKO 15.4.
TEHTÄVÄ 1. Kuuntele uudestaan etäjakson laulut
Pienelle pajulle
Istuva Härkä
Susanna ja
Pom, pom, pom
Mikä lauluista on suosikkisi? (Ei saa vastata "ei mikään".) Mieti, mistä se johtuu. Kappaleella voi olla monenlaisia ominaisuuksia.
- Minkälainen on suosikkikappaleesi tempo? Onko se hidas vai nopea? Muuttuuko tempo?
- Onko laulu hiljainen vai voimakas? Vai onko siinä paljon dynamiikkaa eli voimakkuuden vaihtelua?
- Millaiset sanat laulussa on? Millä kielellä lauletaan?
- Kuinka pitkä kappale on? Onko siinä monta säkeistöä?
- Minkälainen sovitus kappaleesta on tehty? Mitä soittimia käytetään? Laulaako mies, nainen vai lapsi?
- Liittyykö laulu johonkin erityiseen muistoon tai tilanteeseen, joka tekee siitä hyvän laulun?
TEHTÄVÄ 2. Kerro suosikkikappaleestasi ainakin 5 eri asiaa. Palauta opelle Whatsapilla. Voit kirjoittaa paperille tai puhelimella tai lähettää videon tai ääniviestin.
🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊🙈🙉🙊
KESKIVIIKKO 8.4. (Ei palautuksia tänään.)
Opetellaan kevätlaulu, jossa käytämmä oppimiamme nyansseja. Nyanssit tarkoittavat voimakkuuden vaihtelua.
TEHTÄVÄ 1: KUUNTELE LAULU ainakin 3 kertaa.
TEHTÄVÄ 2: LAULA MUKANA.
TEHTÄVÄ 3: YRITÄ TEHDÄ ANNETUT VOIMAKKUUDEN VAIHTELUT LAULAESSASI.
Pienelle pajulle
Tässä laulun sanat ja nyanssit:
mf
1.Uinu paju pienoinen
nyt on talvi mailla
on myös oksat koivujen
crescendo
vihreyttä vailla
f
Kaiken peittää nietos, jää
diminuendo
kaukana on kevätsaa
p
Uinu hangen alla
ettei koske halla
mp
2. Ällös pelkää, että jäät
hangen kylmään kehtoon
mf
Auringon sä kerran näät
luovan pälvet lehtoon
f
Kerran kevät sulle saa
pajunkissat puhkeaa
mp
aurinko sun muistaa
pois se hangen suistaa.
😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊😇😌😊
TORSTAI 2.4.
Tänään pääset soittamaan ja laulamaan Istuvaa Härkää. Sehän meni näin:
C C G G
Urhea inkkari kourassa linkkari,
G G C G
hiippaili hiiviskellen.
C C G G
Suuria särkiä, puhvelihärkiä
D D G G
ruuaksi saalistellen.
C C G G
Kaatui ja kierähti, aaltoihin vierähti
G G C G
täysissä vaatteissansa.
C C G G
Kroolasi rannalle, puisteli sannalle
G G C C
haukia saappaistansa.
Istuva Härkä,
takapuoli märkä.
Mahtava päällikkö on.
Istuva Härkä,
takapuoli märkä.
Sankari voittamaton.
Voit soittaa basson nakkibassolla tai sitten voit ladata puhelimeesi bassosovelluksen. Itse käytin Real Bass-nimistä sovellusta.
Tässä vielä Istuvaa Härkää malliksi (Video alla):
Ja sitten tositoimiin! Soita basso seuraavan videon kanssa. Voit myös laulaa, varsinkin kertosäkeessä.
Hyvä!
TEHTÄVÄ 1. Kun saat kaiken soitettua, piirrä itsellesi basson kaula (tai vaikka koko basso), ja lisää sinne kaikki oppimasi äänet eli vapaat kielet E, A, D, G sekä A-kieleltä painettavat H ja C.
Alta voit katsoa mallia, mutta jätä ylimääräiset äänet pois. Tässä kuvassa H on merkitty "englanniksi" B:nä, laita sinä se omaan kuvaasi oikein. Lähetä kuva opelle Whatsapilla ja varaudu tekemään korjauksia tarvittaessa :)
Nyt voit siirtyä kuuntelemaan Istuvaa Härkää. Tämän mukana et voi soitella, laulaa kylläkin!
Istuva Härkä
😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸😸
KESKIVIIKKO 1.4.
Nyt on Peer Gynt kuunneltu. Jos haluat kuulla orkesterisarjan muutkin osat, ne löytyvät, kun haet "Peer Gynt". Oma suosikkini on Solveigin laulu, jota olen myös monta kertaa saanut olla soittamassa.
TEHTÄVÄ 1: Tänään meidän pitäisi soittaa bassoa. Aloitetaan nakkibassottelulla. Eli ota oma vasen käsi bassoksi näin:
Soita oikean käden etusormella.
Laita peukalo parkkiin E-kielelle tai toisen peukun päälle.
Soita aluksi lämmittelyksi tämä biisi:
A A A A D D D D E E E E A A A A
Voit sanoa kirjaimen aina samalla kun soitat kielen.
Sitten vaikeampi:
DD GG AA DD AA DD GGGG DDD
2. TEHTÄVÄ:
Nyt on kielet muisteltu. Otetaanpa musiikkia lisäksi.
Alla on linkki Susannaan. Bassoäänet menevät näin:
D D D A
D D A D
G G D A
D D A D
Susanna
Aloita näin ja jatka samanlaisella rytmillä loppuun asti.
D D D A
Oh, I come from Alabama, there's a banjo on my knee.
Soitat siis puolinuotteja, joissa lasketaan kahteen. Dee-e, dee-e, dee-e, aa-a...
Soita Susannan mukana! Saat laulaakin, jos osaat. Sanat näkyvät videosta.
3. TEHTÄVÄ
Piirrä basson kaula muistilapulle.
A-kielelle on nyt piirretty 2 uutta säveltä.
Kakkosnauhalla on H (turkoosi) ja kolmosnauhalla C (punainen).
Tänään tarvitaan H-ääntä ja C:tä sitten huomenna.
Opetellaan uusi laulu nimeltä Pom, pom, pom
Laulun on tehnyt Mikko Perkoila.
Sanat ja soinnut menevät näin:
D D D A
Jaska potkaisi palloo, ja se seinästä sinkosi
A A A D
äidin päähän, äiti pyykkejä linkosi. Ja
D D D D
kuului vain että pom, pom, pom, pom, pom,pom,pom,pom ,pom,pom,pom.
Hm Hm A D
Pallo pomppi, pom,pom, pom ja sitten se jatkoi matkaa.
Kuuntele ensin laulu, soita sitten mukana! Voit pysäyttää välillä ja aloittaa alusta, että sanat pysyvät samoina. H:n kohdalla paina keskisormella A-kielen 2. nauhalta. Näppää A-kieli.
Ei tarvitse palauttaa. Huomenna torstaina taas palautettava tehtävä.
TORSTAI 26.3.
Viimeiset Peer Gyntit tänään. Tässä kappaleessa Peer on vuoren kuninkaan valtakunnassa. Vuoren asukkaat ovat peikkoja! Tämä kappale alkaa hiljaa, pp. Vähitellen musiikki voimistuu, ensin p, sitten mp, mf, f ja lopulta ff! Tällainen voimistuminen on musiikissa nimeltään crescendo. Samaan aikaan tapahtuu myös kiihdytys, eli accelerando. Näillä kuvataan vuorenpeikkojen hurjaa tanssia, joka lopulta romauttaa koko vuoren.
TEHTÄVÄ 1. Käy kuuntelemassa Vuoren kuninkaan luolassa
Vuoren kuninkaan luolassa
TEHTÄVÄ 2. Järjestä seuraavat musiikkisanat oikeaan järjestykseen. Diminuendo on crescendon vastakohta. Ota kuva ja lähetä Hennalle tai vastaa kirjoittamalla Whatsapiin.
piano diminuendo forte crescendo mezzoforte
TEHTÄVÄ 3. Harjoittele nokkiksella Aamutunnelmaa tai Åsen kuolemaa ja lähetä soittovideo ennen ensi keskiviikkoa. Jos nokkahuilu jäi koululle ilmoita Hennalle, voit myös soittaa muulla soittimella jos kotoa löytyy.
KESKIVIIKKO 25.3.
Tällekin viikolle riittää Peer Gyntiä. Peer on tullut katsomaan vanhaa äitiään Åsea. Tässä kappaleessa Peer ja Åse muistelevat vanhoja, onnellisia aikoja. Kappaleen lopussa Åse kuolee.
TEHTÄVÄ 1: Käy kuuntelemassa kappale täällä. Åsen kuolema
Saat kappaleeseen myös nokkahuilulle sopivat nuotit. Nuotti suurenee, kun painat sitä. Tässä kappaleessa täytyy muistaa, miten 1. ja 2. maalit toimivat. Soita ensin 2 ensimmäistä tahtia ja 1. maalin alla olevat nuotit. Kertauksessa näitä ei käytetä, vaan soitetaankin toisen tahdin jälkeen 2. maalin alta .
TEHTÄVÄ 2: Harjoittele joko tämä tai viime viikolla tullut Aamutunnelma ja tee soitostasi video. Palauta video Henna-opelle Whatsapilla, numero on Wilmassa kotitehtävien kohdalla. Aikaa saat ensi viikon keskiviikkoon 1.4. asti. Jos tarvitset apua, ota rohkeasti yhteyttä!
TORSTAI 19.3.
https://www.youtube.com/watch?v=XRsBIOGXziU
TEHTÄVÄ 1.
Tee sormitanssi! Pistä musiikki soimaan taustalle ja tanssi "sormet jalkoina". Mieti juuri tähän musiikkiin sopivat liikkeet. Käsi voi liikkua eteen, taakse, sivulle, hypähdellä, pyörähdellä... Jos haluat, voit pukea tanssivan käden vaikka nuken vaatteisiin tai tehdä nenäliinasta helman. Vai olisiko tanssijasi nelijalkainen? Kuvaa tanssista musiikkeineen kännykällä n. 5-10 sekuntia ja palauta se opelle sähköpostilla tai Whatsapilla.
TEHTÄVÄ 2.
Järjestä seuraavat musiikkisanat hiljaisimmasta voimakkaimpaan. Käytä lyhenteitä! Jos et muista, voit kurkata apua täältä: https://peda.net/psmo/mp/musiikin-perusteet/musiikkisanat
Forte
Piano
Pianissimo
Mezzoforte
Mezzopiano
Fortissimo
KESKIVIIKKO 18.3.
Anitran tanssi
Peer Gyntin seikkailut jatkuvat: Tällä kertaa Peer on tavannut arabipäällikön, jonka tytär on taitava tanssija. Kuuntele kappale allaolevasta linkistä. Voit katsoa videon, jos haluat.https://www.youtube.com/watch?v=XRsBIOGXziU
TEHTÄVÄ 1.
Tee sormitanssi! Pistä musiikki soimaan taustalle ja tanssi "sormet jalkoina". Mieti juuri tähän musiikkiin sopivat liikkeet. Käsi voi liikkua eteen, taakse, sivulle, hypähdellä, pyörähdellä... Jos haluat, voit pukea tanssivan käden vaikka nuken vaatteisiin tai tehdä nenäliinasta helman. Vai olisiko tanssijasi nelijalkainen? Kuvaa tanssista musiikkeineen kännykällä n. 5-10 sekuntia ja palauta se opelle sähköpostilla tai Whatsapilla.
TEHTÄVÄ 2.
Järjestä seuraavat musiikkisanat hiljaisimmasta voimakkaimpaan. Käytä lyhenteitä! Jos et muista, voit kurkata apua täältä: https://peda.net/psmo/mp/musiikin-perusteet/musiikkisanat
Forte
Piano
Pianissimo
Mezzoforte
Mezzopiano
Fortissimo
KESKIVIIKKO 18.3.
Tutustu Peer Gynt- nimiseen
orkesterisarjaan. Orkesterisarja tarkoittaa kokoelmaa kappaleita,
jotka on yleensä otettu jostakin näytelmästä tai vaikkapa
oopperasta. Peer Gynt on tarinan päähenkilö näytelmässä, jonka
kirjoitti vuonna 1874 norjalainen kirjailija Henrik Ibsen. Musiikin
näytelmään teki Edvard Grieg- niminen säveltäjä, norjalainen
hänkin. Näytelmässä Peer Gynt seikkailee eri puolilla maailmaa.
Aamutunnelma:
https://www.youtube.com/watch?v=wCEzh3MwILY
TEHTÄVÄ 1. Kuuntele Aamutunnelma
kaikessa rauhassa. Älä katso vielä videota. Millainen olo sinulle tulee tästä musiikista? Minkälaisesta aamusta kappale mielestäsi kertoo? Mitä tapahtuu? Kirjoita lyhyt kuvailu.
TEHTÄVÄ 2. Tässä kappaleessa
soittaa sinfoniaorkesteri. Sinfoniaorkesterin soitinryhmiä ovat
jousisoittimet, puupuhaltimet, vaskipuhaltimet ja lyömäsoittimet.
Kirjoita oikean otsikon alle kaikki soittimet, joiden kuulet
soittavan tässä teoksessa. Kuuntele kappale tarkasti uudestaan. Nyt saat katsoa videonkin.
TEHTÄVÄ 3.
Opettele soittamaan Aamutunnelma-teema
nokkahuilulla (tai ihan millä tahansa soittimella, joka sinulla on
kotona saatavilla. Jos nokkahuilu jäi koululle, laita Hennalle
viesti asiasta.) Nuotit löytyvät tästä alta. Nuotti avautuu isompana, kun painat sitä.
Nuottinimet: c2 a1 g1 f1 g1 a1 c2 a1 g1 f1 g1 a1 g1 a1 c2 a1 c2 d2 a1 d2 c2 a1 g1 f1
Soittaminen on helpointa, jos pystyt tulostamaan nuotin, ja kirjoittamaan nuottinimet nuottien alle. Jos tulostusmahdollisuutta ei ole, soita nuottinimistä. Muista soittaa ensin rauhallisesti, 1 ääni kerrallaan. Harjoittele ainakin 5 kertaa tänään.
Jos nokkahuiluotteet ovat unohtuneet, täältä löytyy apua:
https://peda.net/forssa/perusopetus/heikan-koulu/luokat/4a/musiikki2/nimet%C3%B6n-deec
Tässä vielä Tuomakselle ja muille ukulelen omistajille ukuleleversio. Tätäkin saa soittaa! Pianolla ja koskettimillakin saa soittaa :)
Soittaminen on helpointa, jos pystyt tulostamaan nuotin, ja kirjoittamaan nuottinimet nuottien alle. Jos tulostusmahdollisuutta ei ole, soita nuottinimistä. Muista soittaa ensin rauhallisesti, 1 ääni kerrallaan. Harjoittele ainakin 5 kertaa tänään.
Jos nokkahuiluotteet ovat unohtuneet, täältä löytyy apua:
https://peda.net/forssa/perusopetus/heikan-koulu/luokat/4a/musiikki2/nimet%C3%B6n-deec
Tässä vielä Tuomakselle ja muille ukulelen omistajille ukuleleversio. Tätäkin saa soittaa! Pianolla ja koskettimillakin saa soittaa :)