Hei vitoset! Musiikin tehtävät löydät aina täältä. Lue tarkkaan ohjeet, kaikkia tehtäviä ei tarvitse palauttaa opelle, vaan saat tehdä kokeiluja ja harjoitella omaan tahtiin.
Tiistai 12.5.
Viimeinen etäopetuspäivä, nyt tanssitaan! Banaaninlastaajan tanssi
- Katso video ensin kerran, voit kokeilla joitakin liikkeitä mukana. Ota rauhallisesti ja tee vain helpot ja kivat jutut.
- Videon ensimmäinen liike on aika vaativa. Jos se tuntuu hankalalta, tee joko pelkät kädet tai pelkät jalat.
- Katso video uudestaan ja tanssi mukana niin paljon kuin osaat
- Tee itsellesi muistilappu siitä, missä järjestyksessä liikkeet tulevat. Voit piirtää tai kirjoittaa suomeksi tai englanniksi.
- Ympyröi vaikein liike ja vedä suosikkiliikkeeseesi viiva alle
- Lähetä opelle kuva muistilapusta
Tiistai 5.5.
Jatketaan siitä, mihin viimeksi jäätiin. Lue ensin ohjeet. Huiluttomille lähetän tehtävän puhelimeen.
Jos a-osan soittaminen jäi sinulla vielä kesken, ja tarvitset lisää harjoitusta, tee töitä sen kanssa ja lähetä opelle videopätkä edistymisestäsi. Katso ohjeita viime viikon kohdalta ja laita opelle viestiä, jos tarvitset apua.
Jos a-osa tuli mielestäsi valmiiksi viime viikolla, ala selvitellä B-osaa, jonka nuotti on tässä alla. Huomaa, että kaikkien nuottien alla ei ole kirjainta, vaan esimerkiksi ihan alussa on kolme c-ääntä, joista vain ensimmäinen on merkitty c2. Voit kirjoittaa itsellesi paperille muistilapun äänistä, jos suoraan nuotista lukeminen tuntuu vieraalta.
Nyt opit myös uuden äänen nimeltä fis1. Katso mallia opelta videosta.
Muuten treeniohjeet menevät samalla tavalla kuin viime viikolla. Ensin rytmi, sitten äänet. Lähetä opelle videopätkä harjoittelusta.
Tiistai 28.4.
Nyt pääset soittamaan. Jos sinulla ei ole kotona mukana nokkahuilua tai kosketinsoitinta/pianoa, laita opelle viesti, niin saat vaihtoehtoisen tehtävän.
TEHTÄVÄ 1. Opettele soittamaan Banana Tangon melodia, aloita A-osan alusta eli toiselta riviltä. (Ensimmäinen rivi on alkusoitto.) Muistele samalla nokkahuiluotteet. Video on apunasi. Muista myös, että kokonuotissa lasketaan neljään. Palauta opelle videopätkä (10-15 s.) harjoittelusta. Sen ei tarvitse olla valmis, täydellisesti soitettu laulu. Naamaa ei tarvitse kuvata, voit myös pelkästään äänittää.
Suurenee painamalla |
Treeniohjeet
- Taputa ensin rytmi. Taa, titi, titi, titi, taa-aa-aa-aa...
- Soita melodian äänet ilman rytmiä puolinuotteina. Ee-ee, gee-ee, de-ee...
- Soita rytmi yhdellä äänellä. Vaikkapa e tai g- äänellä
- Opettele kaksi ensimmäistä tahtia. Soita ne viisi kertaa.
- Opettele kaksi seuraavaa tahtia. Soita nekin viisi kertaa.
- Yhdistä oppimasi tahdit ja soita koko ensimmäinen rivi. Tee sekin monta kertaa.
- Toisen rivin alku on sama kuin ensimmäisen. Treenaa siis seuraavaksi viimeiset kaksi tahtia. Huomaa, että se alkaa tauolla! Tau-ko, dee, cee, hoo, cee-ee-ee-ee.
- Soita koko laulu.
N.C. nuotissa tarkoittaa No Chords eli ei sointuja. Tämä on melodiasoittajan soolopaikka, jossa säestys pitää pienen tauon.
Nuotti suurenee, kun painat sitä |
Tehtävä 2. Mieti, oliko helpompaa opetella soittamaan yksin kotona vai koko ryhmän kanssa koulussa. Pohdi myös, kuinka pitkälle pääsit musiikkitunnin (45 min.) aikana? Saitko koko A-osan harjoiteltua niin, että rytmikin pysyy koossa? Vai jäitkö ensimmäisiin tahteihin? Mistä se johtuu? Ei tarvitse palauttaa.
Lopuksi voit käydä ihailemassa ilmapalloilla tehtyä musiikkia :)
Ilmapallomusiikkia 1
Ilmapallomusiikkia 2
💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃💃
Tiistai 21.4.
Tänään katsellaan vielä barokkiasioita ja opetellaan uusi laulu. Palautettavaa on tehtävissä 1 ja 3.
Barokki
TEHTÄVÄ 1. Katso barokkivideo. Kirjoita kolme säveltäjää ja kaksi soitinta, jotka mainitaan videolla ja lähetä opelle Whatsappilla.
Saamme voimaa auringosta
TEHTÄVÄ 2. Kuuntele "Saamme voimaa auringosta" ja lue seuraavat asiat:
- Laulu alkaa "a cappella" eli pelkällä laululla ilman soittimia.
- Soittimet tulevat mukaan kahden a cappella- kertosäkeen jälkeen.
- Kappaleessa on myös scat- sooloja. Tämä tarkoittaa, että laulaja improvisoi eli keksii laulettavaa tavuilla, jotka eivät ole mitään varsinaisia sanoja.
- Laulu myös loppuu a cappella
Aikaa on taas iltaan 20.00 asti.
👀👻👽 👀👻👽 👀👻👽 👀👻👽 👀👻👽 👀👻👽 👀👻👽 👀👻
Tiistai 14.4.
Kiitos kaikille, jotka lähettivät hienoja mukirytmejä! Jos jollakulla jäi lähettämättä viime viikolla, teepä pian ja laita tulemaan.
Tällä viikolla aloitamme tutustumisen 1600-luvun musiikkiin. Syksyllä kuuntelimme ja teimme keskiajan (800-1400) ja renessanssin (1400-1600) aikakausien musiikkia. Seuraavaa aikakautta kutsutaan barokiksi.
TEHTÄVÄ 1. Käy lukemassa Barokkisanomat ja tee niihin liittyvä barokkitehtävä (ainakin tietokoneella pystyi kirjoittamaan suoraan tehtävän ruutuihin) Lähetä opelle ratkaisusana Whatsapilla.
TEHTÄVÄ 2. Käy kuuntelemassa Vivaldin kaksoisviulukonsertto kahden viidesluokkalaisen tytön ja sinfoniaorkesterin soittamana.
Voit kuunnella konsertin alusta asti, mutta jos haluat hypätä suoraan konserttoon, mene kohtaan 04.00 (eli neljä minuuttia alusta). Katso kohtaan 08.40 asti.
Lähetä opelle kaksi ajatusta tai kysymystä, jotka konsertin katseleminen herätti.
Aikaa on tähän iltaan klo 20.00 asti. Haluan tänään saada kaikilta viestin.
Aikaa on tähän iltaan klo 20.00 asti. Haluan tänään saada kaikilta viestin.
😮😲😲😴😵😶😀
Tiistai 7.4.
Tänään tehdään mukirytmejä! Käy etsimässä muovinen tai pahvinen muki. Lisäksi tarvitset pöydän. Käy katsomassa video tehtävästä rytmistä täältä:
Kannattaa aloittaa videon katsominen kohdasta 1.00 eli minuutin päästä videon alusta. Video on englanniksi, älä välitä siitä, vaan katso vain mallia. Rytmi on sama beat-rytmi eli peruskomppi, jota olemme soittaneet rummuilla koulussa.
TEHTÄVÄ:
- Voit tehdä rytmin yksin tai yhdessä jonkun perheenjäsenen kanssa.
- Etsi joku kiva laulu/musiikki taustalle ja treenaa rytmiä sen kanssa.
- Kuvaa video (n.10 s), jossa teet rytmiä musiikin mukana ja palauta musiikinopettajalle tähän iltaan (20.00) mennessä Whatsapilla. Voit kuvata pelkät kädet, kasvoja ei tarvitse.
💚💛💜💙💗💚💛💜💙💗💚💛💜💙💗💚💛💜💙💗💚💛💜💙💗💚💛💜💙
Tiistai 31.3.
Aika moni palautti hienosti tehtävät viime viikolla. Lopuille tsemppiä, josko saisin tällä viikolla jo kaikilta viestin! Tänään palautettavaa on tehtävissä 1, 2 ja 5. Tee silti muutkin tehtävät huolella, opiskelet itseäsi varten :)
TEHTÄVÄ 1: Lähetä minulle viesti Whatsapilla ja kerro, onko sinulla nokkahuilu/muu soitin kotona. Mikä tahansa käy.
Nyt tutustumme uuteen rytmiin, nimittäin trioleihin. Lue teksti huolellisesti ennen kuin yrität tehdä tehtäviä.
Yhteen taa-nuottiin mahtuu 2 ti-nuottia. Triolissa taa- nuotti jaetaan kolmeen osaan. Triolin osat luetaan yleensä ta-te-ti. Allaolevassa kuvassa on titi-nuotteja ja trioleita päällekäin.
Trioli kirjoitetaan samalla tavoin palkilla yhdistetyillä nuoteilla kuin kahdeksasosanuotit eli titit.
Nuotin päälle kirjoitetaan numero kolme, ettei se mene titi-nuottien kanssa sekaisin.
TEHTÄVÄ 2: (palauta opelle Whatsapillla vastaukset)
a) Kuinka moneen osaan taa-nuotti jaetaan triolissa?
b) Miten titi-nuotit voi erottaa trioleista?
c) Yhteen tahtiin mahtuu 4 taa-nuottia. Montako trioli-nuottia mahtuu? (Laske mustat nuotin päät.)
c) Yhteen tahtiin mahtuu 4 taa-nuottia. Montako trioli-nuottia mahtuu? (Laske mustat nuotin päät.)
TEHTÄVÄ 3:
Katso mallia videosta, kävele taa-nuotteja ja taputa trioleita.
TEHTÄVÄ 4:
Trioleita toisella tavalla. Tee mukana tai itseksesi.
TEHTÄVÄ 5:
Keksi allaolevaan rytmiin ruoka-aiheiset sanat. Trioleihin sopii esimerkiksi sipuli, pipari tai kaneli. Titi-nuotteihin voit käyttää kaksitavuisia sanoja, esimerkiksi kana, pottu tai leipä. Taa-nuotteihin sopivat yksitavuiset sanat puu, suu, kuu, luu, pää, saa, on, jne. Sanoissa ei tarvitse olla järkeä, kunhan ne vain sopivat rytmiltään nuotteihin. Palauta sanoitus opelle Whatsapilla. Jos et osaa/ymmärrä, kysy neuvoa!
Kuva kasvaa, kun painat sitä. |
TEHTÄVÄ 6: Käy kuuntelemassa "Vanha holvikirkko" (Paina linkkiä tuossa alapuolella.)
Vanha holvikirkko
Tässä kappaleessa on paljon trioleita. Voit kokeilla tehdä kolmostehtävän rytmiä tämän musiikin mukana.
3. HARMONIA syntyy, kun useampi ääni soi yhtä aikaa. Koulussa olemme tuottaneet harmoniaa soittamalla sointuja esim. kitaroilla ja koskettimilla. Tuota harmonia kotona laittamalla kahteen pulloon eri määrä vettä, ja pyydä jotakuta kotiväestä puhaltamaan toisen pullon suuhun. Puhalla itse toiseen. Sointi muuttuu veden määrää muuttamalla. Lasisia pulloja voit soittaa myös lusikalla tms. Mallia voit katsoa täältä:
Musiikki on hyvä rentoutumis- tai aktivoitumiskeino liikunnan ohella. Kuuntele lempimusiikkiasi vaikka matikantehtävien kylkiäisenä. Älä ärsytä sisaruksia/etätöissä olevia vanhempia, käytä omaa huonetta tai kuulokkeita :)
Tiistai 24.3.
Musiikin elementit
1. RYTMI on tietyin väliajoin
toistuvaa, järjestettyä ääntä. Katso allaolevasta videosta
mallia, ja opettele taputtamaan clave-rytmi samalla kun tuotat
perussykettä jaloilla. Tämän tarkistan sitten, kun tullaan taas
kouluun, joten pidä taito tallessa ;)
2. MELODIA on musiikissa se elementti,
josta tunnistamme tietyn laulun. Melodia voi mennä ylös- tai
alaspäin tai pysyä paikallaan. Tunnista seuraavat melodiakatkelmat
kuuntelemalla. Olemme laulaneet näitä lauluja tänä tai viime vuonna. Jos et muista laulun nimeä, kirjoita lyhyesti, mistä laulussa puhuttiin. Jos et millään keksi mistä lauluista on kyse, vastaa silti, että tiedän sinun kuunnelleen laulut. Palauta vastaus opelle Whatsapissa.
3. HARMONIA syntyy, kun useampi ääni soi yhtä aikaa. Koulussa olemme tuottaneet harmoniaa soittamalla sointuja esim. kitaroilla ja koskettimilla. Tuota harmonia kotona laittamalla kahteen pulloon eri määrä vettä, ja pyydä jotakuta kotiväestä puhaltamaan toisen pullon suuhun. Puhalla itse toiseen. Sointi muuttuu veden määrää muuttamalla. Lasisia pulloja voit soittaa myös lusikalla tms. Mallia voit katsoa täältä:
4. SOINTIVÄRI
Sointiväristä tunnistamme, mikä
soitin on kyseessä. Tai kuka kavereista!
Tee soitintentunnistustesti Ylen
orkesterikoneessa.
Kirjoita ylös soittimet, jotka tunnistit oikein, ja palauta lista opelle Whatsapilla.
Kirjoita ylös soittimet, jotka tunnistit oikein, ja palauta lista opelle Whatsapilla.